IlonaTörmikoski TerhiTamminen Vaaka1200x552

Harppuunakorttelissa tyylikästä esteettömyyttä kaikkiin elämänvaiheisiin

Merimieseläkekassan suurin rakennushanke Harppuunakortteli on hyvää vauhtia nousemassa Turun Linnan naapuriin. Projekti on edistyksellinen kaikilla tavoilla. Yhtenä esimerkkinä kerrottakoon suunnittelusta lähtien mukana ollut esteettömyyden huomioiminen.

Esteettömyydestä puhuttaessa ei käsitellä pelkästään liikuntarajoitteisia tai ikäihmisiä. Silloin otetaan huomioon myös esimerkiksi lapsiperheet ja vierailevat henkilöt. Esteettömyys on näkymätön opas ja arjen helpottaja.

Merimieseläkekassa otti esteettömyyden yhdeksi tärkeäksi agendaksi heti Harppuunakorttelin ensimetreillä, sillä siihen haluttiin kiinnittää huomiota ajoissa. Tällöin toimintaan tulivat mukaan Avaavan toimitusjohtaja Terhi Tamminen ja teollinen muotoilija Ilona Törmikoski.

Avaava on esteettömään ympäristöön, saavutettavaan viestintään ja palveluihin sekä opastesuunnitteluun erikoistunut yhtiö. Tamminen ja Törmikoski näkivät Harppuunakorttelissa heti potentiaalisen edelläkävijän.

Harppuunaparkki ja Korttelitalo esimerkillisesti opastettuja

Avaavan Design for all -ajattelumalli tukee Harppuunakorttelin esteettömyyttä, mutta myös visuaalisuutta. Avaava on tehnyt yhteistyötä Harppuunakorttelin markkinointitiimin eli Merimieseläkekassan viestintäpäällikkö Marina Paulaharjun ja mainostoimisto Briiffin sekä koko allianssiryhmän kanssa.

– Hehkutamme allianssimallia! Olemme päässeet työskentelemään monitahoisen toimijajoukon kanssa ja nähneet miten allianssimalli tuottaa hedelmää, Tamminen kertoo.

Jokainen arkkitehdin pöydällä oleva talo pääsee vuorollaan esteettömyystarkistukseen. Jo valmiina olevat Harppuunaparkki ja Korttelitalo pitävät sisällään viimeisteltyä opastusta. Korttelitalon yleissaunoissa on designpalkittuja Caveren apuvälineitä. Yhdestä, vielä rakennusvaiheessa olevasta saunasta tulee täysin esteetön.

– Markkinointitiimimme työ käynnistyi jo kolmisen vuotta sitten. Yhteistyömalli Briiffin ja Avaavan kanssa on sujunut mutkattomasti. Innovatiivisuutta ei puutu tältä tehoryhmältä. Tavoitteenamme on yhdistää esteettömyys Harppuunakorttelin brändiin ja sitä kautta olla myös edelläkävijöitä, toteaa Merimieseläkekassan viestintäpäällikkö Marina Paulaharju.